Hitteprotocol

11 augustus 2022

Met de komende warme dagen in het verschiet, is het als speler van belang hier goed rekening mee te houden. Wij geven dan ook graag wat nuttige tips, die het golfspel ten goede komen en zorgen dat u goed voorbereid de baan in gaat en er weer gezond  uit komt.

 

*Ken je eigen grenzen

Luister goed naar je lichaam. Ga niet de baan in als je je niet goed voelt, stop met spelen als je onwel wordt door de hitte. Bij hoge temperaturen verwijden de bloedvaten zich en moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen.

Bij een warmtebevanging is het belangrijk het lichaam zo snel mogelijk te koelen en de speler snel vocht toe te dienen. Direct de ambulance bellen, want snel transport naar het ziekenhuis is noodzakelijk.

 

*Eet- en drinktips

Drink 20 – 30 minuten voor de starttijd van de ronde of wedstrijd een halve liter water. Neem voldoende water mee voor je ronde en vul je flesje tijdig bij. Bij warm weer hebben ouderen vaak minder dorst, maar er moet juist gedronken worden om het lichaam te verkoelen.

In de baan is een watertappunt bij de green van hole 11, rechts tegen het gebouw.

Neem wat te eten mee, denk daarbij ook aan fruit (bv meloen, aardbeien) of chips met zout.

Vermijd alcohol, dat bemoeilijkt het handhaven van je lichaamstemperatuur. Het drinken van koffie en thee kan (met mate) geen kwaad. Koffie, thee en alcohol drogen het lichaam wel uit!

 

*Kleding en bescherming

Smeer goed tegen de zon met een zonnecrème met hoge beschermingsfactor.

Draag lichte kleuren en ademende en luchtige kleding, die geen vocht vasthoudt.

Houd het hoofd ‘koel’. Draag een pet met een donkere binnenkant, dat beschermt de ogen beter tegen de felle zon. Of draag een zonnebril en gebruik de golfparaplu als parasol ter bescherming tegen de zon.

Neem een extra handschoentje mee.

Neem een extra eigen handdoek mee en maak die vochtig als extra verkoeling. Een natte handdoek in de nek of wat water op het hoofd heeft een verkoelende verwerking.

Als het speeltempo het toelaat, rust af en toe uit op een schaduwrijke plek.

 

Kort samengevat:

  • Loop liever geen 18 holes
  • Neem veel water mee
  • Smeer je goed in
  • Draag een pet en een zonnebril
  • Zet je paraplu op voor schaduw
  • Neem een extra vochtige handdoek mee
  • Luister goed naar je lichaam
  • Stop als het te warm is
  • Bij symptomen van oververhitting moet je direct stoppen en iemand roepen!
  • In verband met de droogte is er een rookverbod in de baan van kracht.